De auto-industrie is volop bezig met het ontwikkelen van de autonoom rijdende auto. We kunnen er bijna dagelijks wel iets over op het nieuws horen. Ook zijn de eerste ongelukken al bekend met de zogenaamd zelfrijdende auto. Autorijden met een autonoom rijdende auto is heel relaxt. Je stapt in, doet de gordel om en zegt waar je naar toe wilt. De auto doet al het werk voor je. Maar wie is er hier nu dan autonoom? De automobilist beslist niet! De machine, in dit geval de auto, en de geprogrammeerde algoritmes bepalen op welke manier u bij uw bestemming aankomt.

Naast de bekende Google auto, hebben Tesla, Audi en andere bekende automerken al een autonoom rijdende auto aan het verkeer laten deelnemen en er hebben uitgebreide testen plaatsgevonden, en vinden nog plaats. De autonoom rijdende auto zal binnen een decennia ons straatbeeld gaan domineren. De vraag blijft wel, zijn wij als individuen bereidt om ons aan een machine over te geven?

De technische ontwikkelingen binnen de automotive industrie gaan zeer snel. En dat moet ook, want als men in de wereld rondkijkt zijn er steeds meer landen die aangeven dat ze van de, door fossiele brandstof aangedreven voertuigen, af willen. Hiervoor is een nauwe samenwerking met de technische verbindingsindustrie noodzakelijk. De ontwikkeling van voertuigen op niet fossiele brandstoffen, of dit nu elektrische auto’s moeten zijn, is maar de vraag, vergt een zeer sterke innovatiekracht van alle deelnemers.

Participanten uit de technische verbindingsindustrie, binnen dit ontwikkeltraject, geven aan dat de kwaliteit van de producten die ontwikkeld wordt zeer sterk samenhangt met de kwaliteit en het opleidingsniveau van de medewerkers. PIEK, als de opleider voor de technische verbindingsindustrie, onderschrijft deze stelling. De door PIEK aangeboden IPC en PIEK opleidingen voldoen allemaal aan de hoge standaards en kwaliteitseisen die de technische verbindingsindustrie stellen.