Dieselgate heeft wereldwijd geleid tot terugroepacties. Maar niet alleen Volkswagen is getroffen door zaken die niet goed zijn in hun producten. Wereldwijd zijn meerdere automotive bedrijven hier ook door geraakt. Mercedes met haar Arcos vrachtwagen, Toyota met de Akata airbag, Mitsubishi met haar vrachtwagens. En dit is maar een kleine greep uit het grote geheel.
Maar wie is nu waar aansprakelijk voor? Ketenaansprakelijkheid in de automotive sector luistert heel erg nauw. Kwaliteitsmanagement en kwaliteitssystemen zijn zeer goed ontwikkeld binnen deze sector, en toch glippen er nog steeds zaken tussen alle regels en procedures door.
IPC heeft voor de technische verbindingsindustrie een set regels en richtlijnen ontwikkeld om ervoor te zorgen dat dit niet zou mogen gebeuren, zolang geproduceerd en geassembleerd wordt volgens de IPC richtlijnen. De set van richtlijnen zijn in nauw overleg met de betreffende bedrijven binnen de sector gezamenlijk vastgesteld. Medewerkers worden dan ook via de IPC certificeringen opgeleid om te werken volgens deze regels en richtlijnen.
Desondanks kan het gebeuren dat er onderdelen worden gebruikt in een vervoermiddel die niet hebben voldaan aan de regels en richtlijnen die de fabrikant aan de voorkant heeft geformuleerd. Wie is dan verantwoordelijk voor de kosten van een terugroepactie? Is dat de fabrikant van het betreffende onderdeel, degene die het onderdeel geassembleerd heeft, degen die de eindcontrole heeft afgenomen?
In de keten van producent tot het uiteindelijke product van de klant vinden in de keten heel veel handelingen en controles plaats. Het aanwijzen van waar de fout ligt, is vaker een moeilijk en moeizaam proces. Op basis van de IPC richtlijnen en regels kunnen de auditors van PIEK hierbij behulpzaam zijn. De auditors van PIEK zijn allen MIT gecertificeerd voor alle IPC opleidingen. Zij zijn in staat op basis van hun kennis van de IPC regels en de kennis
van de betreffende sector een onderzoek uit te voeren. Dit onderzoek zal leiden tot een rapport waarin staat beschreven waar er iets mis is gegaan volgens de IPC normen en richtlijnen. Vervolgens geeft de auditor van PIEK een set van aanbevelingen om de betreffende fout in de toekomst niet meer te laten plaatsvinden.
Het grote voordeel van alle partijen binnen de keten om gebruik te maken van de expertise van PIEK is, dat de auditors van PIEK volledig onafhankelijk zijn. En zij kennen de betreffende sectoren als geen ander.
Ketenaansprakelijk in de automotive industrie is steeds een zeer kostbare aangelegenheid.
Kosten die aan de voorkant gespaard kunnen worden door duidelijke afspraken, conform de IPC regels en richtlijnen, te maken met de fabrikant, de toeleverancier en degene de assembleert. PIEK kan daarin uw partner zijn.
Wilt u meer weten over deze dienst van PIEK, neem dan contact op met Wendy Wings van de afdeling customer care. Zij is te bereiken via telefoonnummer + 31 45 570 33 33.