Social media hebben ruim een decennia geleden het levenslicht gezien. En het lijkt alsof deze altijd al een deel van ons leven hebben uitgemaakt. Vooral de jeugd kan niet meer leven zonder social media. Uit een recentelijk uitgevoerd onderzoek onder studenten blijkt dat social media zoals Facebook, Pinterest en Whattsapp de grootste tijdsrovers zijn. We besteden ruim twee uur per dag aan social media.

Het aanbod van social media wordt ook steeds groter. Een trend is dat we ook vaker op zoek gaan naar platvormen die bij ons profiel passen. Aanbieders van social media platvormen spelen daar nu al op in. Zo zijn er social media platvormen die zich voornamelijk richten op de jeugd. Deze zijn;

Ook voor volwassen zijn er platvormen die zich richten op special interest groepen.

Verder zien we ook dat de social messaging apps een enorme vlucht maken. Persoonlijke zaken deelt men niet meer via de reguliere social media, maar men maakt gebruik van apps zoals Whatsapp, Kik en Telegram. En door de toevoeging van kunstmatige intelligentie worden deze apps steeds slimmer en dringen steeds verder door in ons leven. Stel je voor in de toekomst zal jouw chatbot je de volgende boodschap sturen. “ Ik zie dat je schoonmoeder volgende week jarig is, zal ik voor haar een boeket witte rozen bestellen en haar dit op haar verjaardag laten bezorgen?” Of wij hier blij mee moeten zijn moet ieder voor zich beslissen. Maar feit is dat we tegenwoordig al veel gebruik maken van chatbots. Er zijn tegenwoordig al chatbots die op basis van je dagelijkse activiteiten berichten plaatsen op het door jou aangewezen social media kanaal. Hoef je dit zelf niet meer te doen.

Toekomst van social media is de titel van dit artikel. Social media zullen een steeds groter deel van ons leven gaan beheersen, echter er zal een verschuiving plaats gaan vinden van massa social media naar steeds meer geïndividualiseerde social media. De steeds verdere ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zal hierbij een steeds grotere rol gaan spelen. Wat de toekomst zal brengen, dit weten ook wij niet, echter we zien wel een aantal trends en ontwikkelingen die we hierboven hebben weergegeven. En zolang we zelf kunnen beslissen in welke mate wij gebruik willen maken van al deze features is daar niets mis mee.