Vroeger was alles anders, en dat horen we vaker. Dit klopt natuurlijk niet helemaal, maar op een ontwikkeling heeft het zeer zeker betrekking. Medewerkers die sinds jaar en dag voor een organisatie werkzaam zijn. Als jong broekje begonnen bij het bedrijf, door de jaren heen doorgegroeid en samen mee het bedrijf opgebouwd. Vol trots op hun werk en hun bedrijf blijven ze tot hun pensioen bij het bedrijf werken. Medewerkers binden aan de organisatie was vroeger geen probleem.

Tijden veranderen echter. De concurrentie is groter en groter. Medewerkers zijn mobieler en productiecapaciteiten worden ook verplaatst naar andere, goedkopere landen. Vandaag de dag bepaalt voor een groot deel het aanbod van mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen of een medewerker blijft of vertrekt. Of dat iemand gaat kiezen om voor een bepaalde onderneming te gaan werken. Bedrijven weten inmiddels hoe belangrijk de secundaire arbeidsvoorwaarden in de vorm van opleidingstrajecten en opleidingsmogelijkheden zijn. Veel organisaties werken met een persoonlijk opleidingsbudget per medewerker.

Wat is vandaag de dag een trotse medewerker of beter gezegd wat is een loyale medewerker? En op welke manier kan een organisatie deze medewerker binden aan de organisatie?

Een goed werkklimaat, en een passend salaris zijn twee componenten die een medewerker binden aan een organisatie. Daarbij is het salaris relatief, dit hebben meerdere wetenschappelijke onderzoeken inmiddels uitgewezen. Een goed en passend salaris is niet het doorslaggevend argument voor een tevreden medewerker. Veel belangrijker zijn zaken als erkenning van de competenties en het waarderen van de medewerker. En dat is niet “dit heb je goed gedaan” of het geven van een eenmalig bonus. Waardering in vorm van het aanbieden van een opleiding is een veel betere vorm van beloning. Een organisatie investeert alleen maar in medewerkers waar zij van vindt dat deze het waard zijn om in te investeren. De organisatie ziet de potentie van de medewerker en investeert erin om deze potentie optimaal te laten ontwikkelen en tot bloei te komen. En medewerkers willen graag blijven leren en zich verder ontwikkelen binnen hun vakgebied. Investeren in opleidingen is een win-win situatie voor beide partijen. Gekwalificeerde en competente medewerkers dragen bij aan de kwaliteit van het bedrijf en de producten en/of diensten die het bedrijf levert. Hierdoor is de organisatie in staat om de concurrentie steeds een stapje voor te blijven. Vanuit het medewerkersperspectief gezien zijn opleidingsmogelijkheden een onderdeel van een gezond bedrijfsklimaat. Goed opgeleide medewerkers zijn trots op hun werk en organisatie, en zijn ook trots dat hun kwaliteiten en competenties gewaardeerd worden. Dit stralen ze ook uit, en niet alleen naar de klanten, maar ook intern en daardoor zijn het waardevolle medewerkers voor de organisatie. En hiermee heeft de organisatie loyale medewerkers.